کد مطلب : 36760 تاریخ مطلب : 1397/10/03 منبع : فرصت امروز

8کتاب برتر مديريتي سال 2018

با نزديک شدن به روزهاي پاياني سال، معرفي موارد برتر از جمله مواردي است که در هر حوزه اي براي مخاطبان جذابيت بالايي را به همراه خواهد داشت. در زمينه کسب وکار نيز به علت اين امر که مطالعه و افزايش سطح دانش، از جمله مهم ترين موارد محسوب مي شود. با اين حال با توجه به وجود تعداد بي شماري کتاب و عدم وجود وقت کافي براي مطالعه همه آن ها، بسيار ضروري است تا در ابتدا نسبت به برترين هاي موجود آگاهي داشته باشيد. درواقع اين دسته از کتاب ها موارد کاملا ضروري محسوب مي شوند که بايد در اولويت افراد قرار گيرند. اگرچه هيچ فردي نمي تواند صرفا با مطالعه کتاب خود را يک مدير و يا کارآفرين موفق تلقي نمايد، با اين حال اين امر به افزايش سطح کاري و پيشرفت سريع شما کمک خواهد کرد. در همين راستا و در ادامه به بررسي هشت کتاب برتر سال جاري براي مديران و کارآفرينان، خواهيم پرداخت.

1- استارت آپ 100دلاري به قلم: کريس گيلبو

نويسنده در اين کتاب به تحقيقات و مصاحبه هاي متعددي با کارآفرينان مختلف پرداخته است که استارتاپ خود را با سرمايه اي بسيار کم آغاز کرده و در مدت کوتاهي موفق شده اند تا به دستاوردي بزرگ دست پيدا کنند. درواقع اين شرکت ها رويکردي متفاوت نسبت به نگاه رايج داشته و منتظر شرايط ايده آل و مهيا شدن همه چيز نمي-مانند. همين امر نيز باعث مي شود تا آن ها شروعي کوچک ولي اراده اي بزرگ داشته باشند. همچنين اين کتاب مثال هاي متعددي را از شرکت هايي بيان مي کند که با هزينه هاي هنگفت کار خود را آغاز کرده و نتوانسته اند تا به جايگاه مورد نياز خود دست پيدا کنند. به همين خاطر نبايد امکانات مالي را ضامن موفقيت خود تلقي کرد. از ديگر مزيت هاي اين کتاب اين است که تنها به توصيف و بيان مصاحبه ها و مثال ها بسنده نکرده و از آمارها و جداول بي شماري نيز برخوردار است که به درک بهتر موضوعات کمکي شايان مي کند. در آخر اين کتاب به شما کمک خواهد کرد تا به اين واقعيت دست پيدا کنيد که امر کارآفريني، اقدامي نيست که تنها افرادي خاص و با در اختيار داشتن امکاناتي مطلوب، قادر به انجام آن باشند. درواقع اشتياق در اين زمينه اصل نخست محسوب مي شود.

2-تحت فشار قرارش بده به قلم: گري واينرچاک

ايجاد يک نام تجاري براي کارآفرينان بسيار مهم است. در اين رابطه نويسنده اين کتاب خود در زمينه بازاريابي شبکه هاي اجتماعي و حوزه برند، داراي دانش فوق العاده اي است. در زمينه بازاريابي و مديريت برند، مرزهاي کسب وکارها کنار رفته و عملا تفاوتي نمي کند که در چه حوزه اي مشغول به فعاليت هستيد. شما بايد در رابطه با نحوه استفاده درست از شبکه هاي اجتماعي براي اهداف تجاري خود و برندسازي حرفه اي، اطلاعات کافي را داشته باشيد که اين کتاب شما را در اين زمينه ياري خواهد کرد. امروزه تعداد بي شماري از افراد در شبکه هاي اجتماعي مختلف حضور دارند که يک مکان ايده آل را نه تنها براي تبليغات، بلکه حتي براي فروش مستقيم نيز ايجاد کرده است. با اين حال در صورتي که نسبت به اصول و راهکارهاي اين امر آشنايي کافي را داشته باشيد، بدانيد که عملکرد متفاوتي را تجربه خواهيد کرد. مزيت اصلي اين کتاب اين است بوده و از VaynerXکه نويسنده آن آقاي واينرچاک، مديرعامل شرکت جمله پيشگامان امر بازاريابي محسوب مي شود. وي در اين کتاب بسياري از تجربه هاي خود در کنار تجربيات برتر ساير مديران را به اشتراک گذاشته است.

3-لاين سرعت ميليونرها به قلم: ام.جي.دي مارکو

در اين کتاب نويسنده که خود از جمله ميليونرهاي موفق جهان محسوب مي شود، يک تئوري بسيار جالب را مطرح کرده است. درواقع وي عقيده دارد که مردم در سه لاين زندگي مي کنند. در اين تقسيم بندي پياده روها براي افراد فقير، لاين معمولي براي قشر متوسط و لاين سرعت براي افراد متمول جامعه اختصاص دارد. افراد فقير هيچ گاه براي خود برنامه مشخصي را نداشته و اين امر باعث مي شود تا براي آن ها امکان رشد فراهم نشود. با اين حال قشر متوسط جامعه همواره بر طبق اصول و قواعد رايج عمل کرده، درس خوانده و برنامه اي براي دوران بازنشستگي خود دارند. اگرچه اين افراد در وضعيت به مراتب بهتري از دسته اول قرار دارند، با اين حال رشد آن ها نيز محدود به سطح خاصي خواهد بود. اين امر در حالي است که ريسک پذيرها مجوز ورود به لاين سرعت را پيدا خواهند کرد. همين ريسک آن ها باعث مي شود تا به افراد خاص جامعه تبديل شده و رشدي بي نظير را تجربه کنند. بدون شک افرادي که در لاين سرعت قرار دارند، نه تنها زودتر به مقاصد خود دست پيدا مي کنند، بلکه درگير مشکلاتي نظير ترافيک نخواهند شد. بدون شک نخستين گام در راستاي تبديل شدن به يک کارآفرين، تغيير نگرش و طرز فکر شما است که اين کتاب به بهترين شکل آن را انجام خواهد داد.

4-کارآفريني درونگرا به قلم: بت بولو

همه ما با اين جمله روان شناسانه آشنا هستيم که افراد از دو گونه درون و برونگرا تشکيل شده اند. اگرچه در نگاه اول افراد برونگرا از صلاحيت بيش تري براي امر کارآفريني برخوردار هستند، با اين حال نويسنده با ارائه دلايلي منطقي اثبات مي کند که درونگرا ها از قابليت هاي بيش تري براي تبديل شدن به يک کارآفرين افسانه اي بهره-مند هستند. در اين رابطه درونگرايي تنها شامل عدم ارتباط کافي با محيط پيرامون نيست و درواقع به اين امر نيز اشاره دارد که لازم است تا نگاه ويژه اي به خود داشته باشيد. بدون شک اين امر که همواره به خود به ديد يک منتقد نگاه کنيد، باعث خواهد شد تا به علت اين امر که شما صادق ترين فرد با خودتان خواهيد بود، به نتايج به مراتب بهتري دست پيدا کنيد. در نهايت بت بولو در کتاب خود به ارائه راهکارهايي مي پردازد که به افراد براي درونگرايي بيش تر کمک خواهد کرد.

5-قدرت شکست به قلم: ديموند جان

ديموند جان يک کارآفرين، سرمايه گذار، نويسنده و مجري معروف در شبکه هاي تلويزيوني است. در اين کتاب نويسنده در تلاش است تا به مخاطبان خود نشان دهد که چگونه مي توان از دل محدوديت ها به ايدههاي فوق العاده دست پيدا کرد. با توجه به اين امر که نويسنده اين کتاب خود انواع شکست ها را تجربه کرده و در سخت ترين شرايط ممکن به کار خود ادامه داده است. به عقيده وي شرايط سخت باعث مي شود تا شما بتوانيد به راهکارهاي خلاقانه اي دست پيدا کنيد که سايرين ترجيح خواهند داد تا آن ها را به شيوه رايج و کم ريسک خود انجام دهند. اگرچه براي بسياري از افراد شکست نقطه پايان و يک اتفاق وحشتناک محسوب مي شود، با اين حال پس از مطالعه اين کتاب شما به نگرشي دست پيدا خواهيد کرد که واکنش شما را نسبت به اين واقعيت طبيعي کاملا متحول ميليارد دلاري خود 6خواهد ساخت. جالب است بدانيد که وي امپراتوري دلار آغاز کرده و تاکنون جوايز متعددي را از سوي نهادهاي 40را با تنها مختلف دريافت کرده است. به همين خاطر راهکارهاي وي کاملا کارساز، واقع بينانه و عملي محسوب مي شود.

6-زن ميليون دلاري به قلم: جوليا پيمسلور

همواره کارآفريني براي زنان امري غيرمعمول تصور مي شود. درواقع با مقايسه تعداد کارآفرينان مرد و زن نيز به درستي اين گفته پي خواهيد برد. با اين حال واقعيت اين است که هيچ معيار درستي براي برتري مردان در اين زمينه وجود نداشته و بسياري از موانع ناشي از نگرش جامعه و محدوديت هاي ذهني است. در اين رابطه جوليا پيمسلور در کتاب خود به صورت اختصاصي به زنان پرداخته و راهکارهايي را براي تحقق روياي کارآفريني براي آن ها، ارائه مي دهد. نکته قوت ديگر اين کتاب استفاده از نظرات و گفته هاي کارآفرينان زن برتر جهان است که آن را به يک کتاب جامع و مفيد تبديل ساخته است.

7-پرواز بهترين تصميم اقدام براي حرکت رو به جلو به قلم: پت فلين

بسياري از افراد در رابطه با نحوه به اجرا گذاشتن ايده هاي خود با مشکلاتي جدي مواجه هستند. همين امر نيز باعث مي شود تا آن ها تا پايان عمر در حسرت آرزوهاي خود باشند. اين امر در حالي است که شما در صورت آشنايي با روش انجام اين کار، قادر به محقق ساختن ايده هاي خود خواهيد بود. با اين حال فراموش نکنيد که بهتر است تا در ابتدا روي ايده خود کار کرده و آن را از حالت خامي درآوريد. در غير اين صورت زمان شما صرف کاري خواهد شد که نتيجه دلخواه شما را به همراه نخواهد داشت. درواقع اين کتاب به شما تمام آن چيزي را که براي شروع کار کارآفريني نياز خواهيد داشت، به طور کامل در اختيارتان قرار مي دهد.

8- کارآفرينان جوان به قلم: آدام تورن

امروزه با توجه به شرايط مطلوب براي آموزش، کارآفريني ديگر محدوديت سني نداشته و همين امر باعث مي شود تا در جهان با تعدادي از کارآفرينان بسيار جوان مواجه شويم. اگرچه اين پديده کاملا نوپا محسوب مي شود، با اين حال لازم است تا نسبت به آن توجه ويژه اي داشته باشيد. در همين راستا شما مي توانيد کودکان خود را از همان سنين اوليه در مسير تبديل شدن به يک کارآفرين قرار دهيد. بدون شک فردي که از همان ابتداي جواني درگير اين مسئله باشد، از شانس بيشتري براي موفقيت در اين عرصه برخوردار خواهد بود. اين کتاب به صورت گام به گام اقدامات مهم براي تقويت روحيه کارآفريني در کودکان و نوجوانان را شرح مي دهد. به همين خاطر در حال حاضر بزرگترين مرجع در اين رابطه محسوب مي شود.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور