کد مطلب : 27552 تاریخ مطلب : 1397/04/06

بلاتکليفي دو وزارت‌خانه در دريافت ماليات از خانه‌هاي خالي

در حالي که حدود 2.6 ميليون خانه خالي در کل کشور داريم و ماليات‌ستاني از آن‌ها منوط به ايجاد سامانه ملي املاک و اسکان است که حدود 9 ماه از تصويب قانون ايجاد آن مي‌گذرد، پيگيري‌ها از دستگاه‌هاي مربوطه نشان مي‌دهد هنوز اين موضوع به صورت جدي در دستور کار قرار نگرفته است.

از مدتها پيش وزرات اقتصاد اعلام کرده بود که تعداد خانه هاي خالي در کل کشور افزايش يافته و از نرخ طبيعي خارج شده است. يکي از راهکارهاي ايجاد تعادل در اين بازار در شرايط کنوني دريافت ماليات از خانه هاي خالي است.
موضوعي که مصوبه مجلس را هم دارد و به گفته وزارت اقتصاد همکاري وزارت راه و شهرسازي براي ايجاد سامانه ملي اسکان را ميطلبد. با اين حال در روزهاي گذشته عباس آخوندي، وزير راه و شهرسازي درباره ايجاد سامانه ملي اسکان گفته است که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي درحال پيگيري راه اندازي سامانه دريافت ماليات از خانه هاي خالي از سکنه است و اين معاونت درحال پيگيري اين موضوع از سازمان امور مالياتي است.
وي با بيان اينکه سامانه طرح دريافت ماليات از خانه هاي خالي از سکنه به زودي به مرحله اجرايي ميرسد، تاکيد کرده است: مسئول اين سامانه سازمان امور مالياتي است و وزارت راه و شهرسازي به آنها کمک خواهد کرد.
اين سخنان در حالي مطرح ميشود که سازمان امور مالياتي و وزارت اقتصاد بارها اعلام کرده بودند که مسئول ايجاد سامانه ملي اسکان وزارت راه و شهرسازي است.
احمد زماني، معاون پژوهش، برنامه ريزي و امور بين الملل سازمان امور مالياتي هم پيشتر ، در اين زمينه اظهار کرده بود: سازمان امور مالياتي از طريق وزارت امور اقتصادي و دارايي، چندين مرتبه با وزارت راه و شهرسازي مکاتبه رسمي کرده که پاسخي دريافت نکرده است.
البته طبق قانون نيز وظيفه ايجاد اين سامانه به عهده وزارت راه و شهرسازي است. موضوعي که 9 ماه پيش به تصويب مجلس رسيد. هم چنانکه مطابق مفاد تبصره 7 ماده 169 مکرر قانون مالياتهاي مستقيم، ايجاد سامانه ملي املاک و اسکان کشور به عنوان نهاد اطلاعاتي در اين بخش جزو تکاليف وزارت راه و شهرسازي است و سازمان امور مالياتي کشور در اين خصوص تکليفي ندارد.
اين موضوعي است که پيشتر علي چگني مديرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازي نيز آن را تائيد و اظهار کرده بود: کارهاي ايجاد سامانه املاک و اسکان در حال انجام است. وزير راه و شهرسازي در ماههاي اخير طي حکمي مسووليت ايجاد اين سامانه را به سازمان ملي زمين و مسکن محول کرده و بخشهاي مختلف وزارتخانه نيز با آنها همراهي و هماهنگي خواهند کرد.
با اين حال خبرها از سازمان ملي زمين و مسکن حاکي از آن است که اين موضوع هنوز با جديت در دستور کار قرار نگرفته و به اين زودي ها نميتوان انتظار راه اندازي آن را داشت.
طبق گفته حميدرضا عظيميان، مديرعامل سازمان ملي زمين و مسکن، اين سازمان به تازگي کار را آغاز کرده و در حال انتخاب مشاور است. همچنين قرار است کليه اطلاعات برخط املاک کشور در اين سامانه ثبت شود که يکي از آن موارد، موضوع خانه هاي خالي است.
وي افزوده است: راه اندازي اين سامانه مقداري طول ميکشد چرا که که بايد دستگاههاي ديگر از جمله شهرداريها، اداره ثبت و دارايي کمک کنند. در اين سامانه جامع قرار است اطلاعات تمام زمينها و ساختمانهاي مسکوني کشور ثبت شود.
عظيميان با بيان اينکه نميتوانيم زمان دقيقي براي راه اندازي سامانه مشخص کنيم گفت: بايد معماري اين سايت را طراحي کنيم. براي آن نياز به مشاور کاربلد داريم. برنامه داريم در هفته آينده مشاور را انتخاب ميکنيم تا آنها معماري سامانه را طراحي کنند. سپس نسبت به نوشتن برنامه و خريد تجهيزات اقدام خواهيم کرد.

چرا ايجاد سامانه ضرورت دارد؟

تعداد خانه هاي خالي در کل کشور به شکل قابل توجهي رو به ازدياد است. همچنانکه بررسي وضعيت خانه هاي خالي در سالهاي 1385 تا 1395 نشان ميدهد که نرخ واقعي خانه هاي خالي طي اين 10 سال به طرز چشمگيري افزايش يافته است. همچنانکه نرخ خانه هاي خالي کشور از رقم 4.2 درصد در سال 1385 (حدود 633 هزار واحد خالي) به 8.3 درصد در سال 1390 (حدود 1.6 ميليون واحد خالي) و 11.3 درصد در سال 1395 (حدود 2.6 ميليون واحد خالي) رسيده است.
اين در حالي است که طبق گفته کارشناسان بازار مسکن اکنون بازار مسکن با مشکل انباشت تقاضاي مطلق هم رو به روست. تقاضايي که توان آن به قيمتها نميرسد و شايد يکي از مهمترين راههاي ساماندهي اين وضعيت همان دريافت ماليات از خانه هاي خالي باشد.
با اين حال با توجه به سخنان اخير وزير راه وشهرسازي و وضعيت پيگيري سامانه ملي املاک و اسکان به نظر ميرسد فعلا راه ,اندازي اين سامانه در مرحله پاسکاري است و حداقل در افق کوتاه مدت نميتوان ايجاد و عمل آن را انتظار داشت.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور