کد مطلب : 27400 تاریخ مطلب : 1397/03/19

اتاق اصناف مرجع قيمت گذاري کالا نيست

رئيس اتاق اصناف ايران اعلام کرد: اتاق اصناف مرجع قيمت گذاري کالا نيست و نمي تواند براي هيچ کالايي نرخگذاري کند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني اتاق اصناف ايران، علي فاضلي گفت: اصناف به عنوان حلقه نهايي توزيع کننده کالا تنها سود مصوب شده را دريافت و کالا را به مشتري عرضه مي کنند.
وي تصريح کرد: عوامل مختلفي بر روي قيمت کالا تاثيرگذار است که از جمله آنها مي توان به نوسانات نرخ ارز، افزايش حقوق و دستمزد و همچنين دريافت عوارض هاي گوناگون اشاره کرد. وي با انتقاد از بالابودن نرخ سود تسهيلات بانکي براي بخش توليد افزود: يکي از مشکلات توليد بحث نرخ سود تسهيلات است و بارها در جلسات مختلف گفته ام که نرخ سود تسهيلات براي بخش توليد خيلي بالاست. در هيچ کشوري در جهان چنين نرخ سود تسهيلاتي مشاهده نمي شود. فاضلي ادامه داد: هر چند که نرخ سود تسهيلات بانکي 18 درصد اعلام شده اما با محاسبه هزينه هاي جنبي عملا اين نرخ به رقمي بين 21 تا 26 درصد مي رسد. همچنين دربرخي مواقع اگر با احتساب جريمه ديرکرد درنظر بگيريم از 30 درصد هم فراتر مي رود.
رئيس اتاق اصناف ايران تصريح کرد: به يقين با اين نگاه نمي توان به سمت اقتصاد مقاومتي رفت؛ توليد نمي تواند با نرخ سود تسهلات فعلي بانک ها رشد کند و لذا توليدکننده مجبور مي شود که نيازهاي خود را از خارج وارد کند وبه همين دليل شيوه دلالي در نظام اقتصادي کشور جاي خود را باز مي کند و سوداگري نهادينه مي شود. وي خواستار نرخ سود تسهيلات بانکي به ميزاني معادل نرخ تورم سالانه شد و تاکيد کرد به جز تحقق اين مسئله، توليد در کشور جايي نخواهد داشت.
نیمتا روزنامه های کثیرالانتشار کشور